Hoe belangrijk is mode voor een horecabedrijf?

Mode is een populair gespreksonderwerp. Maar modeverschijnselen zijn lang niet altijd even relevant voor een onderneming. Ook binnen de horeca zijn er genoeg bedrijven die de mode gerust mogen negeren. Bedrijven die zich voornamelijk richten op de laagst mogelijke prijs bijvoorbeeld, of de fastfoodketens die al een bepaald imago hebben zonder dat zij zich iets van de mode aan hoeven te trekken. Maar heb je een echt restaurant of heb je een trendy imago dat je hoog wilt houden? Dan moet je met de mode mee.

Wat verstaan we onder mode in horecabedrijven?

Mode binnen horecabedrijven gaat niet alleen om de kleding van het personeel. Was het maar zo eenvoudig. Het gaat om het complete plaatje. Hierbij kun je denken aan de kleuren van de gordijnen, de indeling van de gemiddelde tafel, de stijl die gekozen is voor de menukaart en zelfs de gerechten die op het menu staan.

Ja, inderdaad, het aanpassen van het aanbod aan eten en drinken gaat een grote rol spelen in 2020.De gemiddelde consument gaat met oogkleppen op voor duurzaamheid. Dus minder vlees, meer plaatselijke ingrediënten en een kleinere ecologische voetafdruk. Grote kans dat je straks als restaurant extra gasten aan kunt trekken door groene oplaadpunten voor EV’s onder de horeca overkappingen aan te bieden, want ook dáár is jouw toekomstige gast naar op zoek. Ook wanneer je ergens in een stad gesitueerd bent, want de eisen gaan voor de haalbaarheid van de hedendaagse consument.

Moeten we hierop inspelen als horecabedrijf?

Sta je bekend als een horecabedrijf dat aandacht heeft voor de mode en heb je een trendy imago dat je hoog wilt houden? Dan moet je wel mee. Een aantal dingen waar je naar kunt kijken:

  • Alcoholvrij drinken gaat belangrijker worden
  • Vegetarisch/Veganistisch gaat in toenemende mate van belang worden
  • Uitdragen van een duurzaam karakter gaat klanten opleveren
  • ‘Modern’ wordt een slechte slogan, ‘houdbaar’ wordt de toekomst

Let er wel op dat dit dus niet voor elk restaurant geldt. Wanneer je een pizzeria of kebabtent hebt, dan wordt het veel lastiger om hier werk van te maken. Al kun je hier natuurlijk ook aanpassingen doen of het gebied van inkoop en afvalverwerking wanneer je toch op de trends mee wilt kunnen liften. Kan het extra gasten opleveren zonder enorme kostenposten? Dan is het verstandig om toch eens te kijken naar de opties die langzamerhand steeds belangrijker worden voor de gemiddelde hongerige consument.



Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *