Kinderhypes kenmerken zich meestal in vluchtigheid en intensiteit, we zagen dit vorig jaar bij de welbekende ‘fidgetspinner’, en op dit moment bij de -alweer afzwakkende- squishies rage. Maar er zijn meer rages, en die blijven heel wat langer hangen dan fidgetspinners en squishies. Absoluut razend populair onder basisschool- en brugklasjongeren zijn vloggers!
Wie vloggers, gamers en andere internetcelebs een beetje volgt kan er niet omheen dat zij werkelijk álles uit de kast trekken om volgers te krijgen én vast te houden! Te leuk vindt iedere tiener vooral Dutchtuber, Enzo Knol, Dylan Haegens, Cromotag, en natuurlijk Royalistic: tenminste, onze zoon vindt hen te leuk, wij daarentegen kijken elkaar nog wel eens met rollende ogen aan …
Gamen
Maar waar gáán al die filmpjes in godsnaam over? Vooral over games. En onze zoon kijkt, dus wij kijken ook. We kijken naar gamende gasten tussen de 18 en 25 jaar, die overdreven hard gillen bij ieder klein dingetje, en die bakken met geld uitgeven aan wéér een lading nieuwe Xbox- of Apple giftkaarten. Want hoe kom je anders op een volgend level, of aan nóg betere wapens om je tegenstanders uit te schakelen? Onze zoon is het er roerig mee eens. Vooral het spel “Fortnite” blijkt een geldverslindend monster te zijn, waarbij je telkens nieuwe items moet kopen om iets hoger op te komen. Geen probleem voor onze bekende Tubers. Zij spenderen gemakkelijk 100 euro om wat wapens te kopen.
Inspiratiebronnen
Onze zoon raakt hevig door hen geïnspireerd. 20 Of 30 euro uitgeven om spullen online te kopen is niets (per week ..) Dat valt natuurlijk ook reuze mee: want 100 euro, dat is pas veel.
Maar bekende gamers en vloggers blijken ook op andere punten een inspiratiebron te zijn -voor in ieder geval onze zoon. Hij wenst hetzelfde type kleding te dragen als hen (denk in de sfeer van “2trendy.nl” e.d.). Kleding, kapsel, uitgavepatroon, interesses: hiermee zijn vloggers op dit moment absoluut booming en vormen zij de ultieme inspiratiebron voor grote groepen jongeren!